Annoimme asiakkaidemme kertoa Heviboxi-kyselyssämme vapaasti, mitä voisimme mahdollisesti kehittää Heviboxi-konseptissamme. Palaute oli pääosin todella positiivista, ja kritiikkipuolella vain kaksi asiaa mainittiin useammin kuin kerran – hinta ja laatikon sisältöön tai toimitukseen vaikuttaminen, eli ns. tuotteen räätälöinti.
Avaamme tässä kirjoituksessa hieman Heviboxien hinnoittelun perusteita ja sitä, miksi räätälöity Heviboxi ei kaikessa mahtavuudessaan ole ainakaan vielä mahdollista toteuttaa.
1) Hinta
–
“15 € olisi sopiva hinta laatikolle.”
“On aika kallis, verrattain jos saman määrän ostaisi esim. Prismasta. “
–
Vaikka 20 €:n hintaan oltiin pääosin tyytyväisiä (arvosanan keskiarvo 4,3 / 5,0), muutama henkilö koki parinkympin laatikon hieman hintavaksi. Olemme pääosin positiivisen hintapalautteen myötä päätyneet jatkossakin 20 €:n hintaan per laatikko, eli “Heviboxi”.
Ymmärrämme, että 15 €:n hintainen laatikko olisi monelle sopiva sekä kooltaan että hinnaltaan, mutta valitettavasti sen hintaisen laatikon tuottaminen ei yksinkertaisesti ole kannattavaa. Laatikoilla on samat tietyt kiinteät kulut, esim. pelkkä tyhjä laatikko maksaa meille jo yli euron ja työkustannukset ovat 15 ja 20 €:n laatikoilla käytännössä samat.
Vaikka asiakkaasta voi tuntua, ettei viiden euron ero laatikoiden hinnassa vaikuta suurelti sen tuottamiseen, meille palveluntarjoajalle se viisi euroa on kaikki suoraan katteesta pois. Eli 25 % edullisempi loppuhinta asiakkaalle voi tarkoittaa meille 50-70 % pienempää katetta. Ja kannattavan liiketoiminnan perustuessa kannattavaan katteeseen, tämä on meille puhdasta matematiikkaa. Teemme kuitenkin kaikkemme, että Heviboximme ovat jatkossakin hintansa väärtejä!
Emme kilpaile Heviboxeilla vähittäiskaupan jättiläisten kanssa. Suurten toimijoiden etuna on moninkertainen volyymi, jonka ansiosta jotkut tuotteet voivat hyvinkin olla edullisempia kuin meillä.
Hevitukun Heviboxit on suunnattu kuluttajille, jotka haluavat monipuolisen ja laadukkaan kokoelman tuoreita hevi-tuotteita valmiiksi koottuna ja eivät halua tai jaksa lähteä kauppaan niitä itselleen valitsemaan. Etunamme on myös tuoreus: pystymme tarjoamaan tuoreempia tuotteita kuin vähittäiskaupat, koska meiltä ostaessasi jälleenmyyjä-taho tippuu myyntiketjusta pois ja tuote on täten nopeammin kuluttajan lautasella.
2) Sisältöön ja toimitukseen vaikuttaminen
–
“Voisiko sisältöön vaikuttaa enemmän, tai saada jotain tietoa etukäteen, mitä boxi sisältää?“
“Olisiko mahdollista vaikuttaa sisältöön tilausvaiheessa? Näin voisi sulkea ainakin pois ne, mille ei ole käyttöä.”
“Toimitus-ajankohta olisi hyvä voida valita etukäteen.“
–
Tällä hetkellä laatikoiden sisällöt ovat lähtökohtaisesti samat. Ymmärrämme, että sisältöön vaikuttaminen tekisi boxeista viimeisen päälle huippupalvelun, mutta nykyisillä resursseilla emme valitettavasti pysty tarjoamaan asiakaskohtaista sisältöä.
Laatikoiden sisällöt on mietitty ja laskettu tarkkaan, jotta asiakas saa rahoilleen parhaan mahdollisen vastineen – yksilölliset sisällöt vaikeuttaisivat tätä prosessia liikaa, koska yksittäisen laatikon kokoamiseen on käytettävissä vain muutama minuutti. Noutoasiakkaille voidaan noudon hetkellä tehdä vielä pieniä muutoksia – mahdollisuuksien rajoissa.
Samoin toimitus-ajankohdan valitseminen olisi luonnollisesti mahtavaa palvelua, mutta valitettavasti emme voi sitä ainakaan toistaiseksi tarjota. Kunkin toimituspäivän reitti suunnitellaan toimitusosoitteiden perusteella mahdollisimman tehokkaaksi, jotta toimituksiin saadaan kulumaan mahdollisimman vähän aikaa ja polttoainetta, jolloin tuotamme myös mahdollisimman pienen hiilijalanjäljen. Pyrimme kuitenkin olemaan aktiivisia ja tiedottamaan hyvissä ajoin ennen toimituksen saapumista.
Kiitos palautteesta!
Yli puolet kyselymme vastaanottajista vastasi kyselyyn ja heistäkin lähes puolet jaksoi kirjoittaa meille vapaata palautetta ja kehitysideoita. Kiitämme vielä kerran mahtavia asiakkaitamme! Ilman teitä näin nopea tuotteen kehitystyö olisi puhtaasti mahdotonta.